wyrneck

2014-03-07
12:53:38

Leksaker och normer

Läste en artikel nyss som jag vart riktigt glad över. Ett tag nu har en bild med två typer av barbiedockor visas. Den vanliga, superslimma, långa Barbie, och en vanlig, "average looking" Barbie, som ser ut som en vanlig människa (genomsnittsmåtten på en amerikansk tjej). Efter bildens stora spridning och efterfrågan på den vanliga Barbien i butik har nu mannen bakom bilden kämpat för att skapa denna docka och få ut den till försäljning. Inte nog med att dockan ser ut som en människa, och inte en förmagrad alien (jag samlade på barbiedockor när jag var liten, så försöker inte smutskasta företagen. Men seriöst, ingen människa kan se ut så i verkliga livet!) så ska denna nya docka, kallad Lammily, röra på armbågarna, handlederna, knäna och fotlederna, utöver vad den vanliga Barbien kan. Hon kan vara sportig och kan vara riktigt fashionabel även fast hon inte är en vandrande pinne! Jag måste verkligen erkänna att jag, snart tjugo år fyllda, vill köpa en sådan, bara för att ha! Jag är så glad att någon faktiskt tar tag i problemet som jagat kvinnor i så många år! (Att det i fråga är en man som står bakom dockan ger jag blanka fan i, att NÅGON försöker fixa normproblemet är det som räknas!) När det tillochmed finns forskning som visar på att folk som kollar på bilder på "större" eller "vanliga" modeller under EN MINUT tycker att kvinnor som är större än anorektikermodellerna är mycket vackrare än de som bara sett anorektikermodeller, som förstås tycker att de vandrande pinnarna är skönhetsidealet. Tänk dig då att leka med barbiedockor hela din barndom (som bara har en typ av kropp). Eller, nu faktiskt kunna leka med mänskliga dockor, som Lammily. Jag blir så lycklig när jag tänker på det! Det känns som att detta verkligen kommer att hjälpa mot att barn och tonåringar får ångest, ätstörningar och allt annat som kroppsidealen har hjälp till att skada folk, då det faktiskt kommer kännas mer okej att faktiskt se olika ut. Så glad!

Inlägget vart mycket längre än jag hade tänkt, och då har jag inte ens kommit till det som fick mig att vilja blogga idag. Får ta det senare, är just nu för glad och pepp! 

http://www.policymic.com/mobile/articles/84197/a-very-different-type-of-barbie-hits-shelves-to-revolutionize-how-girls-think-about-their-body